Hvis du overvejer en karriere inden for salg, skal du kunne disse 3 ting
Er man bange for at miste sit job til robotter, eller vil man bare gerne have et arbejde, der har sin berettigelse i en række forskellige brancher, bør man kigge på en karriere inden for salg.
Det man tidligere kaldte sælger, bliver nu ofte kaldt account manager og i nogle tilfælde key account manager. Sådan er det ikke alle steder, hvor sælgere stadig hedder sælgere, men flere steder er disse titler blevet blandet sammen.
Den reelle forskel burde være, at en sælger typisk henvender sig til potentielle kunder, som ikke er en del af virksomhedens eksisterende kunder, hvor en account manager eller key account manager sikrer sig, at de eksisterende kunder er tilfredse – og selvfølgelig prøver at sælge mere til dem.
Salg er altid relevant
Uanset hvor teknologien bærer henad, er der altid brug for nogen, der kan få solgt produkter og ydelser. Så længe der er fokus på vækst og omsætning, vil der være en plads til dem, der kan overbevise potentielle kunder om, at de skal lægge penge hos en virksomhed.
Det gælder ikke kun på tværs af tid, det gælder også på tværs af brancher.
Hvad enten det gælder at sælge sko nede i butikken, at sælge it-sikkerhed mellem virksomheder eller at sælge virksomheden ind som fast leverandør til de helt store beløb, så er der en berettigelse for dygtige sælgere.
Alle virksomheder lever jo trods alt af salg og har skullet sælge noget på et eller andet tidspunkt. Nogle gange har det været relativt simpelt, hvis man eksempelvis kender dem, man sælger til, men andre er mere komplicerede.
Virksomheder der vil vokse, bliver nødt til at sælge sine produkter og ydelser til nogen, der ikke er en relation til i forvejen. Derfor er der masser af ambitiøse virksomheder, der godt kunne bruge gode sælgere.
Salgstræning er en rigtig ting
At salg er vigtigt for virksomheder er ingen hemmelighed. Derfor er det også en hel industri at uddanne andre i at sælge. Salgstræning er noget, der kan øge en virksomheds omsætning betydeligt, hvis træningen er god.
Hvis en enkelt gang salgstræning kan betyde, at en sælger går fra at få et salg igennem hver fjerde gang i stedet for hver femte, er investeringen hurtigt tjent hjem.
En procentuel forøgelse vil være mange penge værd, fordi sælgeren kan bruge træningen igen og igen, når han eller hun står i en ny salgssituation.
Især når der er mange penge på spil, kan det give rigtig god mening med salgstræning, fordi et enkelt salg kan tjene udgiften til træningen hjem. Derfor kan det også være en karrierevej for de, der er meget dygtige inden for salg at oplære andre.
De dygtige salgstrænere kan tage mange penge for deres ydelser, men virksomhederne kan også tjene den investering hjem mange gange.
En karriere med muligheder for de dygtige
Ud over at der altid er brug for dygtige sælgere, er der også i mange tilfælde fornuftige muligheder for at komme opad i hierarkiet hos en virksomhed, hvis man formår at sælge godt.
Hos mange virksomheder er det muligt at få ansvar for bestemte områder eller bestemte afdelinger, og det er et godt skridt på vejen op ad den karrieremæssige rangstige.
Ansvar er altid attraktivt for arbejdsgivere, når de kigger på et cv, og har man fået ansvaret for et bestemt område, følger der som regel arbejde med regnskaber og forskellig koordinering med. Det kan også bruges, hvis man vil søge videre.