Franske navne dominerer skønheds- og plejeprodukter

Franske navne i skønhedsbranchen

Beauté Pacifique, Lancôme, Avéne, La Roche-Posay. Fælles for disse navne er blandt andet, at der gemmer sig en række plejeprodukter med disse navne på, men der er også en anden rød tråd mellem dem – navnene er meget franskklingende.

Frankrig har en speciel plads inden for den verden, der hedder skønhed og mode, og den specielle position har været cementeret længe.

Det smitter altså af på navngivningen af forskellige brands. Nogle af dem som Vichy og La Roche-Posay er blevet opkaldt efter en by, der har haft stor betydning for virksomheden eller produktet. Ofte er det virksomhedens oprindelsesby.

Der er dog også andre tilfælde, hvor det franske islæt blot har været et kløgtigt påfald. Et eksempel på dette kunne være Beauté Pacifique – det blev nemlig stiftet af danske Flemming K. Christensen.

Lang historie for helse og pleje

En del af grunden til denne snylten på franske aner og forbindelser kan nok skyldes den lange historie, der findes for pleje i Frankrig. Landet er smukt med flotte landskaber, og mange forbinder Frankrig med romantik, skønhed og æstetik.

Men det flotte landskab er ikke bare en fryd for øjet. Frankrig er nemlig hjemsted for mange varme kilder, som igennem tiden har lindret mange dårligdomme.

Flere århundreder tilbage har mennesker søgt mod disse varme kilder, når der har været noget i vejen. De varme kilder har ligget til grund for meget lindring, og det bliver videreført i dag i form af mange af skønheds- og plejemærkerne.

Der er nemlig en stor del af dem, der stadig har en stor tilknytning til det helende vand. Både i forhold til markedsføring, men også identiteten er mange af skønhedsfirmaerne tæt knyttet til den varme kilde, hvor det hele er udsprunget.

C’est magnifique

Franske skønhedsprodukter

Så længe der stadig er en forståelse og sammenkobling i den generelle befolknings hoveder mellem Frankrig og pleje eller skønhed, giver det god mening for virksomheder at køre videre med den franske vinkel.

Det betyder noget, hvad produkter og producenter bliver koblet sammen med, fordi forbrugerne i købssituationen er tilbøjelige til ikke at tænke så dybt over tingene. Det er helt menneskeligt.

Selvfølgelig er nogle forbrugere opmærksomme på mange ting, men generelt går man med sine første indtryk, og her spiller produktet og producentens navn en rolle, fordi det siger noget om ophavet og værdierne i virksomheden.

Derfor er det altså en rigtig god ide at have valgt et navn, som har indbyggede konnotationer med Frankrig, når man snakker om skønhedsprodukter.

Og noget med syge heste

En anden ting i hvert fald to af de franske plejeproducenter har til fælles er heste. Heste der er syge og er meget, meget gamle.

Både Avéne og La Roche-Posay skriver nemlig lidt om hver deres oprindelse på deres hjemmeside, og det lyder påfaldende ens.

Begge virksomheder skriver nemlig, at for århundreder siden red en betydningsfuld mand (ikke den samme, trods alt) rundt på en syg hest, som led af en hudlidelse. Lettere tilfældigt endte hesten med at hoppe i vandet, og det havde den godt af.

Faktisk kurerede vandet den lidelse, hesten led af, og sådan blev det opdaget, at vandet i henholdsvis Avéne og La Roche-Posay havde helende egenskaber.

Helt samme historie kan eksempelvis Beauté Pacifique ikke bryste sig med, men der er altid det franskklingende navn.