Gode råd når du skal have nyt job under Coronakrisen

Jobsoegning

Coronakrisen har haft økonomiske konsekvenser for mange virksomheder, og det har desværre også betydet, at mange ansatte er blevet opsagt deres stilling. Selvom der er færre ledige nu end i foråret, er der stadig mange, der er på udkig efter et nyt job.

Her giver vi dig derfor gode råd til, hvad du skal overveje og være opmærksom på, når du søger nyt job under Coronakrisen.

Overvej at gå på kompromis med dine jobønsker

Corona har vendt op og ned på erhvervslivet, hvor nogle brancher er hårdere ramt end andre. Det betyder, at selvom der stadigvæk er en hel del jobs at søge, er det ikke sikket, at der er en ledig stilling, som matcher dine jobønsker til punkt og prikke.

Vil du gerne have et job, kan det derfor være, at du bliver nødt til at gå på kompromis i forhold til drømmejobbet for nu. I stedet kan du vælge at søge et midlertidigt job, som måske ikke ligger præcist inde for dit arbejdsområde, men som efterspørger nogle af de kompetencer du besidder.

Du kan også vælge at søge de jobs, som kan være med til at give dig nogle af de kompetencer, som du skal bruge i drømmejobbet. Selvom drømmejobbet måske ikke lige er der nu og her, kan du på den måde bruge tiden på at opkvalificere dine kompetencer og dermed være et skridt tættere på drømmejobbet.

Brug dit netværk og vær synlig

Er der ikke nogle relevante jobs at søge, som hverken matcher dine jobønsker eller kvalifikationer, kan det være en god idé at bruge dit netværk. Her kan du eventuelt høre ad i din omgangskreds, om de kan bruge en som dig. Dette kan være en mulighed for at få en fod indenfor og eventuelt et midlertidigt job.

Det kan også være en god idé at holde dig aktiv på LinkedIn og bruge platformen til at gøre dig selv synlig overfor potentielle arbejdsgivere. Her kan du eventuelt også tage kontakt til potentielle arbejdsgivere og høre, om de kunne være interesseret i et virtuelt kaffemøde.

Forbered dig på den digitale ansættelsessamtale

online-jobinterview

Med de nuværende Coronarestriktioner, skal man så vidt muligt undgå for meget fysisk kontakt. I mange virksomheder foregår ansættelsesprocessen derfor ofte digitalt. Det betyder, at i stedet for at ansættelsessamtalen foregår ansigt-til-ansigt i virksomheden, bliver den afholdt virtuelt ved et videomøde.

Når ansættelsessamtalen foregår virtuelt, sker det på andre præmisser, end hvis den foregik ansigt-til-ansigt. Derfor er det vigtigt, at du er godt forberedt. Det betyder blandt andet, at du skal sørge for, at der er styr på alt det tekniske, og at din internetforbindelse er stabil.

Ved samtalen får dine kommende arbejdsgivere et indblik i dit hjem. Her er det derfor vigtigt, at du sørger for, at der er ryddet op, og at der ser ordentligt ud. Sørg for at der er rigeligt med lys, så intervieweren tydeligt kan se dig, og overvej at sætte dig et sted, hvor der er en neutral baggrund. Tænk desuden over vinklen på dit kamera, så du ikke bliver vist fra en skæv vinkel.

Skal du til en virtuel ansættelsessamtale er der altså flere ting du skal være opmærksom på, end hvis det var en almindelig ansættelsessamtale, og det er derfor en god idé at du forbereder dig ekstra meget til denne type jobsamtale.

Når jobbet er i hus

Er det dig der er blevet udvalgt som den rette kandidat til jobbet, er underskrivelsen af ansættelseskontrakten det eneste der mangler, før du officielt er ansat i dit nye job. Når man ikke kan møde fysisk op på den nye arbejdsplads for at skrive under på kontrakten kan det dog gøre underskrivelsen lidt mere besværligt.

Har virksomheden et HR system med et kontraktmodul kan det dog gøre processen lidt nemmere. I kontraktmodulet kan virksomheden sende ansættelseskontrakten til dig elektronisk, hvorefter du kan gennemlæse og underskrive dokumentet digitalt.

På den måde, kan du som nyansat nemt og hurtigt skrive under på ansættelseskontrakten uden at du behøver at udskrive og scanne dokumentet ind eller møde op fysisk på arbejdspladsen for at skrive under.