Kom af med de dårlige vaner

Ændring af vaner

Vi har uden tvivl alle nogle dårlige vaner, som vi gerne vil ændre, eller måske har vi nogle idéer til gode vaner, vi gerne vil starte op på. Det kan være at komme i gang med morgentræning, gå en tur dagligt, droppe al sukker i hverdagene, stoppe med at ryge og så videre.

Uanset, hvad det er for nogle vaner, vi gerne vil af med, eller gerne vil tage til os, så er det så pokkers svært at gøre. Det er jo vaner vi langsomt har tillagt os, og vores daglige rutiner er vores støtte gennem hverdagen. Det er den adfærd vi har – bevidst eller ubevidst. Og det er derfor også den adfærd, vi falder tilbage til, uden at tænke over det. Og netop derfor kræver det meget af os, når vi vil ændre en vane.

Tag små skridt

Når du gerne vil ændre en vane, skal du tage små skridt, hvis du vil øge sandsynligheden for succes. Vil du ændre på for mange ting på én gang, er der større risiko for, at du mister motivationen, fordi det bliver for stor en omvæltning.

Fokuser i stedet på én ting, du vil ændre, og sæt dig delmål. Det kan være at du gerne vil gå en tur dagligt. Har du ikke været vant til at gå en tur jævnligt tidligere, kan det være for stor en mundfuld pludselig at skulle gøre det dagligt. Sæt derfor et delmål om, at du skal gå en tur tre gange om ugen. Når du føler, at det falder dig naturligt uge efter uge, så hæv dit delmål til fire dage … dernæst fem dage – inden du ser dig om, kan du ikke leve uden din daglige gåtur.

Der vil være uger, hvor du ikke når dit mål, men det betyder ikke at det er urealistisk for dig, og at du derfor lige så godt kan kaste håndklædet i ringen med det samme. Tværtimod. Acceptér, at du ikke nåede dit mål denne uge, og start på en frisk igen ugen efter (eller dagen efter).

Det kan også være en god idé at belønne dig selv, når du opnår dine mål. Det kan skabe ekstra motivation for dig, og det kan være vejen til succes. Sørg bare for, at din belønning ikke modarbejder dit mål. Er dit mål at spise og drikke mindre sukker, skal du ikke belønne dig selv med en ekstra stor pose bland selv-slik.

Omprogrammer dine adfærdsmønstre

Skab gode vaner i stedet for de dårlige

Har du svært ved selv at ændre dine adfærdsmønstre og vaner, kan du få hjælp. Gennem hypnoterapi kan du få hjælp til at omprogrammere dit underbevidste sind og dermed dine adfærdsmønstre og dårlige vaner.

Vaner er ting, som du gør automatisk – du tænker altså ikke over, hvorfor du gør, som du gør. Det er smart, for det sparer din hjerne for at bruge energi, men det er også derfor du ikke bare kan slippe dine dårlige vaner.

Gennem hypnoterapi og hypnose, arbejder du – med hjælp fra en hypnoterapeut – på at ændre dit ubevidste sind og dine adfærdsmønstre. Når du arbejder med dit underbevidste sind, har du også mulighed for at erstatte en dårlig vane med en god vane, hvis du arbejder målrettet mod den nye, gode vane.

0 svar

Giv en kommentar

Har du lyst til at være med i debatten?
Du er meget velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *