Nervøs før en jobsamtale? Få tips til at komme godt igennem

Jobsamtale

Selvom det naturligvis altid er glædeligt, når man bliver indkaldt til en jobsamtale, så kan det alligevel give nogle mennesker en hel del nerver på. For hvordan vil din måske kommende arbejdsgiver nu synes om dig, hvad forventer vedkommende og kan du overhovedet svarer på spørgsmålene?

Alle disse tanker kan være med til at øge nervøsiteten frem mod samtalen. Derfor er der nogle ting, der er gode at holde sig for øje, inden man går ind til samtalen. Ting, der kan afhjælpe den værste nervøsitet og som kan gøre, at du virker mere overskudsagtig overfor din måske kommende arbejdsgiver.

Gør dit hjemmearbejde

Det er nok den dårligst bevarede hemmelighed, at det handler om at være godt forberedt, når man går ind til en samtale. Forberedt på, hvad samtalen kommer til at dreje sig om, hvad virksomheden har af forventninger til en ny ansat og hvilke opgaver, du skal varetage.

Mens dette alt sammen ofte er lettere sagt end gjort, er der også en række meget konkrete og håndfaste råd, der kan hjælpe dig på vej. Nogle af dem er meget små skridt, men om ikke andet ting, der vil betyde én bekymring mindre forud for din samtale.

En af disse er meget simpel og handler i alt sin enkelthed om at medbringe ansøgning og CV, samt eventuelt andre dokumenter, der har indgået som en del af din ansøgning. Det er disse ting, du er blevet kaldt til samtale på, og derfor er det meget tænkeligt, at arbejdsgiveren vil slå ned på noget af det du har skrevet. Og så er det nemmere selv at have det hele ved hånden, fremfor at skulle prøve at huske, hvad man har skrevet, eller sågar låne et eksemplar af arbejdsgiveren. Det viser, at man har tjek på tingene, hvilket aldrig kan betragtes som en negativ værdi.

Tre konkrete råd, der kan hjælpe dig

3 gode raad

  • For nogle mennesker viser nervøsitet sig ved, at man begynder at svede. Det er en ganske naturlig reaktion, når man er presset. Dog kan det være et uheldigt signal at sende, hvis man har store fugtige plamager på sin lyseblå skjorte, når man træder ind ad døren. Derfor kan det være en ide at have en ekstra skjorte eller T-shirt med, hvis uheldet skulle være ude. For nogle kan det også være rart at kunne skifte til noget tørt, når samtalen er overstået. Og som et lille bonusråd kan det være fornuftigt at undgå lyse farver, hvis man har tendens til at svede.

 

  • Dårlig ånde er noget, som langt de fleste forsøger at undgå. Og selvom man børster tænder inden man tager hjemmefra, så er det ikke altid, at duften holder indtil du kommer frem. Derfor kan det være en ide at tage tandbørste og tandpasta med i tasken eller alternativt tyggegummi. Igen er der tale om en meget lille ting, men det handler alt sammen om at gøre et godt indtryk. Derfor gælder alle kneb, også de små

 

  • Ligesom nogle mennesker kan svede ved tanken om en jobsamtale, kan det for andre betyde urolig mave. Dette problem er noget sværere at gøre noget ved og kan samtidig være en stor gene for dem, der døjer med de problemer. I dette tilfælde vil det altid være en god ide at dukke op på stedet i god tid, så du har mulighed for at nå på toilettet, hvis det bliver nødvendigt. Du kan også vælge at tage en Imodium, inden du tager afsted, hvis din mave gør vrøvl.

Forsøg at slappe af

For folk, der er bliver nervøse inden en samtale, kan dette virke meget lettere sagt end gjort, det med at slappe af. Men ikke desto mindre er der egentlig god grund til at lægge den værste nervøsitet på hylden.

Først og fremmest er det værd at holde sig for øje, at du jo er blevet indkaldt, fordi virksomheder ser dig som en potentiel medarbejder. Du har altså gjort dit forarbejde så godt, at du har skilt dig ud blandt de andre ansøgere. Du er med andre ord godt på vej allerede.

Herfra handler det om at vise, at du ved, hvad du går ind til, og at du kan varetage de givne opgaver på en ordentlig måde. Hvordan man gør det, er der ingen smutvej til. Men her kommer forberedelsen igen ind i billedet. For jo mere du allerede ved, jo færre overraskelser risikerer du at løbe ind i.